Saturday 13 August 2011

telekung,sejadah,kopiah......terawih oh terawih!

dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani...

lagi mood nak update blog dah datang..haissh,sejak join blog area ni asyik nak update blog je kejenya.

Sebelum tu,sape-sape yang rasa blog aku ni macam blog orang tua,sila tekan "X" pada atas penjuru sebelah kanan PC anda.Tiada sebarang paksaan di sini ye...Amaran sudah dikeluarkan,terpulang pada anda..sekian.



Okeh..back to the point. Entry kali ni aku nak cite sikit pasal terawih,(mentang-mentang la aku pegi terawih malam ni..)hmmmmm,aku cuma pelik sikit la dengan sesetengah ahli jemaah yang tak nak duk barisan depan nie.Korang pernah tak alami benda ni?Bila korang pegi sembahyang kat surau,ade tak pak cik or mak cik yang suruh korang duk depan???pernah??kalau pernah sile angkat tangan....then letak balik.

Nak lebih paham..sile ikuti dialog di bawah..(dialog benar semasa aku pegi terawih tadi)
********
Aku :Makcik,duduklah depan.

Makcik :Kenapa suruh makcik?Kamulah yang duduk depan.

Aku :(perangai gile aku dah datang..hehehe)
Makcik,ikutkan hati saya ni,dah lama dah saya duduk depan.Tapi kan,mak saya selalu
pesan,kalau pegi masjid atau surau,bagi yang tua-tua dulu duduk depan.

Makcik :malaslah makcik duk depan,panas...

Aku :panas??macam mana makcik boleh panas?saya dah ketar pale lutu dah ni.Surau ni kan pakai
air-cond..

Makcik :kamu ni banyak cakap la,kamu aje la pegi duk depan.

Aku :Kenapa makcik tak nak duk depan?

Makcik :Alaa,senang sikit nak keluar nanti..tak serabut ngan ramai orang,boleh cepat sampai rumah.

Aku :makcik nak pegi mane nak cepat2 sampai rumah ni?makcik nak masak untuk sahur nanti ye...

Makcik :kamu ni..,nak keluar pon senang..selipar tak hilang.

Aku :(pelik nyer makcik ni) emm,selipar hilang?selipar makcik jenama ape?saya datang surau pakai
selipar Jepun je..tak pernah hilang pon.

Makcik :~tiada respon~

Aku :Makcik,pi la duk depan sane.Saya nak duk depan saya rase mude lagi,makcik kan dah tua.
(opps!!alamak!tersilap..ape la mulut aku nih,cepat2 aku cover balik.)Kan Nabi dah kata,
besar ganjarannya untuk orang yang selalu duk di barisan depan ketika berjemaah.Tambah2
pulak bulan puasa ni.Makcik tak nak pahala ke?

Makcik :ye la,ye la,makcik duk depan.Huh....
**********

Ha..inilah antara perbualan antara aku ngan makcik kat surau tadi. Ape yang aku nak cakap sebenarnya, kenapa ramai sangat yang susah nak duk depan time solat berjemaah?Yang aku tambah sakit hati, diorang boleh siap bercakap2 lagi masa orang dah nak solat.Adooiii..semua yang dah tua-tua. Macam mana nak dikatakan orang tua mampu mendidik orang muda??Korang agak boleh ke macam ni?

masa terawih jugak..pasti akan ada gangguan yang macam ni....


time tengah solat..ade la orang batuk.Kadang-kadang ade jemaah lelaki yang bersin.Haaacccccooowww!!! terkejut beruk aku.huhuhuhu.



then,masalah ngan budak buat bising.Huhuhuhu,budak-budak time ni lah diorang meeting sesama diorang.Bising bai..


~ha,benda biasa.Terganggu ngan budak-budak main mercun.Pommm!Pommm!(gitu ke bunyi nyer?ahh,lantak lah) diorang bukan baling mercun,diorang baling bom.Boleh kena heart attack kalau dengar hari-hari. Rasa macam nak lempang je budak-budak tuh.Macam mana nak kusyuk solat?Nak fokus pada bacaan pon terganggu.huh!



satu hal lagi..pak imam sekarang ni sukeeee baca laju-laju.Dah macam robot dah tadi.Adoi..laju la pak imam tu solat.Agak-agak la,nak pegi mana baca laju2 nih?RASA MACAM DUK DALAM KETE FORMULA 1 DAH..VROOOOMMM!!speed gilee....

korang pernah tak alami semua nih?pesan aku,kalau korang TERJUMPE orang yang macam makcik kat atas tuh..korang try la slowtalk ngan die,konfom dia duk depan.Pastu,kalau korang jumpe tok iman macam naik kete FORMULA 1 nih..korang pi la cari pak imam lain ye..

ok lah,nak out..letih panjang-panjang..bye.

nota buat hati :
kadang-kadang bukan kenangan pahit yang membuatkan anda menangis,tapi kenangan indah yang anda tahu tidak mungkin akan berulang lagi.

p/s: hari ni emosi aku tak stabil lagi,asyik nak menangis jeee.. :'(



No comments: