Friday 16 December 2011

Jangan pandang remeh::Penggunaan font text yang tepat.

denga nama ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI.

Alhamdulillah..hidup lagi kita hari ni kan? Indah sungguh petang ni,hujan renyai-renyai pembawa rahmat di penghulu segala hari.Alhamdulillah.. ^___^ *ada can tak nak jadi motivator?*

okeh..First soalan aku.Korang semua boleh baca tak entry aku kali ni?Boleh?
Haa..tu maksudnya penggunaan font text dalam blog aku ni adalah tepat=D

Maybe ada sesetengah blogger yang pandang remeh soal ni.Sebab dah banyak dah aku masuk blog orang,tak sampai 2 minit terus aku blah je.
Kenapa pentingnya pengunaan font text yang tepat dalam entry kita?

1)First sekali bila readers masuk blog korang,diorang akan tengok font text dulu.Kalau tak caye,cuba korang blogwalking,apa yang korang buat first sekali.. ;)
2)untuk mengelakkan readers rasa sakit hati ngan entry korang.Ye lah,kalaupun entry korang tu best,tapi font yang korang guna berbelit-belit macam ular sawa,tak guna jugak,sakit mata la wei nak baca.Tambah pulak ngan size font tu kecik,tambah lagi tak langsung tak de gambar dalam entry tu,memang tak leh blah la kan?
3)senang readers nak baca.Tu yang paling penting.
4)walaupun entry korang tak de lah hot macam abg Ben tuh,tapi readers yang berkunjung ke blog korang sekurang-kurangnya akan baca entry korang sampai habis. :)

Emm,aku rasa tu je kot.Aku ni newbie,so aku cuma fikir apa yang perlu aku buat untuk tarik lebih ramai readers dan in the same time,tarik lebih ramai followers.Ni lah salah satu caranya.

kalau font text yang diguna adalah tidak tepat..ianya akan menyebabkan.
1)readers tak de mood nak baca entry korang.
2)macam aku cakap tadi,bila readers tengok font text berbelit-belit sampai kepala diorang jadi ting-tong,tak sampai 2 minit baca,terus blah.
3)katakan font text korang macam ni,ada ke yang nak baca?tak de kan?

Emm..tu je kot,rasanya lah. ;)

So,the conclusion is,as a good blogger,we must know what makes readers want to read our post. The uses of the right text font is really important.

Kita mestilah tau macam mana nak senangkan hati readers kita.Dan dengan penggunaan font text yang tepat ni lah salah satu caranya.Bukan font text yang cantik harus diutamakan,tetapi font text yang jelas dan kemas perlu diutamakan.
Korang tak boleh la pandang remeh je soal ni.K?Kalau korang salah guna font text,tu sama je maksudnya korang halau readers daripada baca blog korang.. =)

Macam blog aku ni,aku guna font Times New Romans je,font yang biasa.Kan senang korang nak baca,kan? ^___^

nota jari hantu:
dulu pon masa awal-awal aku blogging,aku guna font text yang entah pape jugak=D

No comments: